Blog

Audyt serwisu WCAG – Co oznacza i na czym polega?

Audyt serwisu WCAG – Co oznacza i na czym polega?

Bezpłatny audyt WCAG przeprowadzany przez Firmę Itee.pl polega na badaniu dostępności serwisu pod kątem niepełnosprawnych użytkowników Internetu oraz innych osób narażonych na tzw. wykluczenie cyfrowe. Badanie serwisu www, czyli audyt zgodny jest z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 Kwietnia 2012 roku w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, którego termin mija 21 Maja 2015 roku! Zgodnie z rozporządzeniem MAC (Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji) od czerwca 2015 roku, wszystkie instytucji publiczne w Polsce (czyli aż 80 tys. podmiotów) będą musiały przestrzegać międzynarodowego standardu dostępności stron internetowych.

Oznacza to nic innego jak dostosowanie strony www dla wszystkich użytkowników Internetu, niezależnie od ich niepełnosprawności, ograniczeń wieku, używanego oprogramowania, czy sprzętu.

 

Audyt serwisu WCAG

Badania przeprowadzanego są przez ekspertów z zakresu programowania i dostępności serwisu Internetowego zgodnie z międzynarodowymi standardami WCAG 2.1 / 2.2. W zakres ich badania wchodzi sprawdzanie poprawności strony internetowej, czy m.in.:

1. Wszystkie elementy graficzne powinny mieć zwięzły tekst alternatywny (alt), który opisuje, co znajduje się na grafice lub, jeśli grafika jest odnośnikiem – dokąd prowadzi ten odnośnik. Jeśli grafiki są czysto dekoracyjne, powinny mieć „pusty atrybut alt”.

2. Serwis internetowy unika animowanych elementów, poruszających się tekstów, ponieważ rozpraszają one wszystkich użytkowników nie tylko niepełnosprawnych. Niektóre, szczególnie agresywnie i szybko animowane grafiki, mogą stanowić zagrożenie dla osób cierpiących m.in. na padaczkę.

3. Wszelkie pliki multimedialne i Flash są dostępne lub udostępnione w postaci alternatywnej.

4. Teksty zamieszczone w serwisie napisane są w miarę możliwości w jak najprostszy sposób, tak aby dostęp do nich miały mniej wykształcone osoby, a także osoby z upośledzeniem intelektualnym.

5. Nawigacja (menu) jest spójna, logiczna i niezmienna w obrębie serwisu. Nawigacja w obrębie całego serwisu powinna być dostępna z poziomu klawiatury.

6. Wszystkie elementy aktywne, takie jak odnośniki, banery czy pola formularza posiadają wyraźny wizualny fokus (zwykle w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji po stronie klawiszem TAB). Zaleca się wzmocnienie domyślnego fokusa, tak, aby był dobrze widoczny także dla osób niedowidzących.

7. Wszystkie odnośniki posiadają unikalne i zrozumiałe, także poza kontekstem. Czy zastosowane są linki w postaci: „>>” czy „więcej” albo „kliknij tutaj”. Odnośniki nie mogą otwierać się w nowym oknie lub zakładce przeglądarki bez ostrzeżenia.

8. Kontrast kolorystyczny wszystkich elementów przekazujących treść (tekstów, linków, banerów) lub funkcjonalnych ma stosunek jasności tekstu do tła co najmniej 4,5 do 1, a najlepiej jeśli nie jest mniejszy niż 7 do 1 i czy jest w ogóle dostępną opcją w serwisie internetowym.

9. Stronę da się znacząco (co najmniej 200%) powiększyć narzędziami przeglądarki. Najlepiej, jeśli wówczas strona cały czas mieści się poziomo oknie przeglądarki i nie pokazuje się poziomy pasek przewijania ekranu. Powiększona strona nie może „gubić” treści.

10. Wszystkie tytuły (title) stron mają unikalne i informować o treści podstrony, na jakiej znajduje się użytkownik. Układ treści w tytule powinien być zbudowany wg schematu: [Tytuł podstrony] – [Nazwa Instytucji].

11. Wszystkie podstrony oparte są nagłówki. Nagłówki (h1-h6) są podstawowym sposobem porządkowania treści na stronie. Nagłówek h1 powinien być tytułem tekstu głównego na stronie.

12. Formularze, w tym formularz wyszukiwarki zbudowany jest zgodnie ze standardami. Wszystkie pola formularzy i przyciski muszą być właściwie opisane.

13. Serwis posiada dostępny w przeglądarkach i urządzeniach z wyłączoną obsługą CSS – panel administracyjny do zarządzania treścią i w jakim stopniu jest on dopasowany treści do standardów WCAG 2.1 / 2.2

14. Wszystkie plik wideo muszą być uzupełnione o napisy dla osób niesłyszących. Odtwarzacze powinny być dostępne dla osób niewidomych i osób korzystających wyłącznie z klawiatury.

15. Wszystkie pliki dźwiękowe (audycje, wywiady, wykłady) muszą być uzupełnione o transkrypcję tekstową. Odtwarzacze tych plików zamieszczone na stronie powinny dać się obsłużyć za pomocą klawiatury i być dostępne dla osób niewidomych.

16. Czy serwis internetowy dostosowany jest do wszystkich urządzeń mobilnych (spełnia wymagania responsywności).

 

Badanie realizowane jest pod kątem:

  • Zgodności ze standardem WCAG 2.1 / 2.2
  • Współpracy z technologiami asystującymi używanymi w najpopularniejszych systemach mobilnych
  • Użyteczności i funkcjonalności zarówno z poziomu ekranów dotykowych, jak i innych zewnętrznych urządzeń (zewnętrzne klawiatury, linijki brajlowskie, itp.)
  • Prawidłowej prezentacji treści na urządzeniach o różnej wielkości matrycy i dynamicznie zmieniającej się orientacji obrazu
  • Użyteczności opcji ustawień

 

Najważniejszym wynikiem badania jest raport zawierający:

  • wskazanie niezgodności ze standardem WCAG 2.1 / 2.2
  • opis problemów na trafić mogą niepełnosprawni użytkownicy
  • sposoby rozwiązania problemów
  • najkorzystniejsze rozwiązanie
  • deklaracja dostępności - zgodność z ustawą z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

 

Firma Itee.pl przeprowadziła dziesiątki audytów dostępności serwisów internetowych do międzynarodowego rozporządzenia WCAG. Itee.pl opracowało na podstawie audytów szczegółowe rekomendacje pozwalające dostosować do standardów dostępności serwisy urzędów miast, gmin oraz wielu innych instytucji publicznych.

 

 

Etapy i zakres audytu eksperckiego

  • Wybór do 10 podstron kluczowych do badania z punktu widzenia użytkownika końcowego.
  • Przeprowadzenie audytu eksperckiego na badanych podstronach w stosunku do następujących kryteriów
    1. Sprawdzenie postrzegania serwisu internetowego
      1. Tekst alternatywny
      2. Media zależne od czasu
        1. Dźwięk lub video
        2. Napisy (nagranie)
        3. Multimedia i treści alternatywne, audiodeskrypcje
        4. Napisy (na żywo)
        5. Audiodeskrypcja (nagranie)
        6. Język migowy (nagranie)
        7. Audiodeskrypcja poszerzona
        8. Alternatywy multimediów
        9. Dźwięk na żywo
      3. Możliwości adaptacyjne
        1. Informacje i ich związki
        2. Zrozumiała kolejność
        3. Charakterystyki zmysłowe
      4. Treść rozróżnialna
        1. Użycie kolorów
        2. Kontrola dźwięków
        3. Kontrast minimalny
        4. Zmiana rozmiaru tekstu
        5. Grafiki tekstowe
        6. Kontrast zwiększony
        7. Treści audio w tle
        8. Prezentacja wizualna
        9. Grafiki tekstowe
    2. Sprawdzenie funkcjonalności serwisu internetowego
      1. Dostępność przy pomocy klawiatury
      2. Ilość czasu
        1. Ustawienie możliwej ilości czasu
        2. Pauza, zatrzymanie, ukrycie
        3. Brak limitu czasu
        4. Zakłócenia i odłączenia
        5. Ponowne potwierdzanie autentyczności
      3. Ataki padaczki
        1. Błyski lub przekazy podprogowe
        2. Błyski
      4. Nawigacja serwisu
        1. Bezpośredni dostęp
        2. Tytuł strony
        3. Kolejność zaznaczania
        4. Cele linków
        5. Różne drogi
        6. Nagłówki i etykiety
        7. Widoczność zaznaczania
        8. Lokalizacja
        9. Cel linku
        10. Nagłówki sekcji
    3. Sprawdzenie czytelności
      1. Czytelność
        1. Język strony
        2. Język elementów
        3. Nietypowe słowa
        4. Skróty klawiszowe
        5. Poziom umiejętności czytania
        6. Wymowa
      2. Przewidywalność
        1. Zaznaczenie i aktywny focus
        2. Wprowadzanie danych
        3. Spójna nawigacja
        4. Spójna identyfikacja
        5. Zmiana na żądanie
      3. Pomoc przy wprowadzaniu danych
        1. Identyfikacja błędów
        2. Etykiety lub instrukcje
        3. Sugestie rozwiązań błędów
        4. Zapobieganie błędom (formularze)
        5. Pomoc
        6. Zapobieganie błędów
    4. Weryfikacja kompatybilności
      1. Poprawność kodu css i html (parsowanie)
      2. Nazwa, przeznaczenie wartość (technologie wspierania dostępności)

 

Przekazanie raportu z audytu eksperckiego

  • Raport z audytu eksperckiego zawiera wyszczególnienie wszystkich znalezionych niezgodności wraz z sugestiami ich poprawy
  • Raport określa stan, w jakim znajduje się serwis w chwili badania oraz sugestie do spełnienia wymogów WCAG na poziomie A, AA, AAA.

 

Etapy i zakres audytu kontrolnego

  • Audyt kontrolny powtórnie weryfikuje wszystkie niezgodności wykazane w raporcie

 

Końcowy raport WCAG

  • Po wykonaniu audytu kontrolnego Klient otrzymuje końcowy raport zgodności ze standardami WCAG.
logo instytucje itee